Publicatie Senternovem

Ondernemer Stephan Stultiens (foto) gebruikte zijn innovatievoucher voor het ontwikkelen van een digitale neus: een zelfdenkend apparaat dat stank opspoort en verwijdert. Dat is gelukt.

Het Haagse bedrijf InnovAir ontwikkelt producten die etherische olien verdampen, bedoeld voor bijvoorbeeld toiletten en rookruimtes van kantoren. Luchtverfrissers dus, maar wel luchtverfrissers van een heel vernuftig soort. De producten van InnovAir maskeren de ongewenste lucht niet, ze verwijderen het. De moleculaire lading van etherische olie is negatief, die van stank positief. Dat heft elkaar op en daarmee is de stank weg. Zo simpel is het, vertelt Stephan Stultiens, oprichter en directeur van InnovAir.

Stultiens startte zijn onderneming in 2000, toen hij een gat in de markt voorzag voor etherische oliën. Hij kreeg gelijk, zijn producten verkopen goed. Maar hij bleef broeden op betere systemen. Ik wilde een zelfdenkend systeem. Een digitale neus, als het ware. Een systeem met een sensor die stankmoleculen herkent en zichzelf volledig aanstuurt. Dat werkt natuurlijk veel nauwkeuriger dan een kastje dat je handmatig moet instellen. Een zelfdenkend systeem geeft precies zo veel oliedruppeltjes af als nodig is.

Stultiens besprak zijn idee begin 2004 met Syntens, een innovatienetwerk voor ondernemers en een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. Syntens verwees hem naar de innovatievouchers. Ik had op dat moment zelf al ontzettend veel geïnvesteerd en mijn idee hier en daar voorgelegd om verder te laten ontwikkelen. Met heel weinig concreet resultaat. De innovatievoucher dwong mij te duiken in de wereld van de kennisinstellingen. Dat was nieuw voor mij. In de industrie leeft het vooroordeel dat kennisinstellingen log en ambtelijk zijn, dat de industrie nieuwe dingen veel sneller kan aanpakken. Daar zit vast wel een kern van waarheid in, maar ik heb nu een heel andere kant gezien. Ik heb het uitgebreid geprobeerd in de industrie, daar kwam bijzonder weinig uit. Ik heb het één keer geprobeerd bij een kennisinstelling en daar kwam precies uit wat ik wilde weten.?

Prototype
Stultiens legde zijn ideeën voor bij verschillende kennisinstellingen. De keuze viel op de TU Eindhoven. Zijn opdracht luidde, kort samengevat: ontwikkel het systeem dat ik in gedachten heb. Er moest een apparaat worden gemaakt met als belangrijkste onderdelen een luchtsluis, een pomp, een ventilator en een sensor. Het systeem ruikt bijvoorbeeld sigarettenrook en stuurt de ventilator aan. De ventilator trekt de stankdeeltjes door de luchtsluis. In die luchtsluis bevindt zich de verdamper en een pomp, die de juiste hoeveelheid druppeltjes etherische olie afgeeft.

De TU begon in mei 2005 met de ontwikkeling van een prototype. Een jaar later werden de laatste tests afgerond. Stultiens is erg tevreden over de samenwerking. Zij hebben de embedded software en de functionaliteit ontwikkeld en de tests gedaan. Ikzelf ben de markt opgegaan om alle onderdelen te kopen. We hebben veel overlegd, zodat ze zo goed mogelijk aan het werk konden. Dat was heel prettig. Leuk is ook dat de onderzoekers zelf laaiend enthousiast zijn over dit product. De testgebruikers, ondermeer in kantoren van VNG, Aegon en de Rabobank, sluiten zich daarbij aan. Het systeem werkt echt, merkten zij. In de altijd intensief gebruikte rookruimtes van deze kantoorpanden ruikt het ineens naar bloemetjes. Stultiens: De rokers vinden het fantastisch. De niet-rokers ook.

Makkelijk
Het nieuwe apparaat heet de InnoDetect. Het werkt op basis van plug-and-play, zodat het makkelijk verplaatst kan worden van bijvoorbeeld een rookruimte naar een sanitaire ruimte. Het uiterlijk wordt nog ontwikkeld door een team van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

De innovatievoucher was goed voor een klein deel van het complete onderzoek dat aan de marktintroductie vooraf ging. De rest van de kosten droeg Stultiens zelf. Hoeveel de InnoDetect bij elkaar heeft gekost aan tijd en geld, kan hij niet precies zeggen. Ik ben er al jaren mee bezig, dat is zeker. Wat ik precies heb geinvesteerd, tel ik liever niet bij elkaar op. Het is gewoon lastig om met iets nieuws te komen. Als het er eenmaal is, zegt iedereen: oh, dat had ik ook gekund. Het ziet er zo makkelijk uit. Maar ook voor de Senseo is tien jaar onderzoek gedaan voordat het op de markt kwam. Dat begrijp ik nu wel.

Bedrijf: InnovAir
Contactpersoon: Stephan Stultiens
Product: InnoDetect
Pilot Innovatievouchers: pilot 2
Kennisinstelling: TU Eindhoven
Marktintroductie: september 2006



bron:Senternovem